ban_200_wyb-sam-2018-200px.jpg
Napisz do SM Zapytaj burmistrza
Wirtualny spacer Fotogaleria - Miasto i Gmina krotoszyn
Kamera na żywo Mapa gminy
Projekty unijne Pogoda dla Krotoszyna
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
bannerOZE2017.jpg
baner200_sms.jpg
baner200_youtube.jpg
bilety-kok-krotoszyn-pl-200.jpg
rekrutacja_200_napis.jpg
baner200_projekty_unijne.jpg
baner200_sprawdz_dowod.jpg
baner200_600lat_info.jpg
Księga Gości www.eko7.krotoszyn.pl
Naziemna TV cyfrowa Trasy rowerowe w Krotoszynie
Miasto monitorowane Działki na sprzedaż
Licznik odwiedzin od 09.04.1998
42311545
krotower-baner-780.jpg
Wiadomości
Interaktywna piaskownica w Szkole Podstawowej w Roszkach

Czy piaskownica może być nowoczesnym narzędziem do nauki? Oczywiście! Wystarczy kilka „sprzężonych” ze sobą urządzeń, odpowiednie oprogramowanie oraz skrzynia z piaskiem. I … można rozpocząć wspaniałą zabawę, a przy okazji wiele się nauczyć! Usypując pagórki, robiąc dołki w piasku – chociaż w naukowym języku brzmi to poważnie „poprzez kształtowanie prawdziwego piasku, który jest następnie powiększany w czasie rzeczywistym za pomocą mapy kolorów, linii topograficznych i symulowanej wody” – można tworzyć modele topografii. W zależności od wysokości usypanych wzniesień piasek oświetlany jest odpowiednim kolorem, tworząc efektowne poziomice. Warto podkreślić, że wirtualna mapa topograficzna aktualizuje się automatycznie.

 

To potężne – w przenośni, ale i dosłownie – „narzędzie” edukacyjne uczy pojęć geograficznych, geologicznych i hydrologicznych, takich jak: czytanie mapy topograficznej, znaczenie linii konturu, działów wodnych, zlewni, wałów, a nawet topnienie pokrywy śnieżnej na szczytach gór itp. – zatem pozwoli zrozumieć i jednocześnie „odczytywać” mapy fizyczne. Dodatkowo rozwija wyobraźnię i kreatywność.

 

Nic więc dziwnego, że od kilku dni w naszej szkole podczas przerw, po lekcjach i w czasie zajęć w świetlicy wre … praca w piaskownicy!

 

Całe przedsięwzięcie możliwe było dzięki współpracy naszej szkoły z Instytutem Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zwłaszcza z doktorantami: panią mgr inż. Ingą Szymanowską i panem mgr Wojciechem Wachowiakiem. To oni koordynowali nasz „projekt”. Nieoceniony był wkład pana Zenona Robaka właściciela firmy Robcom z Krotoszyna. To właśnie pan „Zenek” – tak nazywany przez pracowników i uczniów szkoły – montował, instalował, kalibrował … i w efekcie placówka ma „Piaskownicę geomorfologiczną” – tak nazywają ją nasi uczniowie.

 

Skonstruowanie „Interaktywnej piaskownicy” opierało się na wykorzystaniu sprzętu będącego na wyposażeniu placówki bez dodatkowego wkładu pieniężnego. Warto nadmienić, że podobne „urządzenie” kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych.

 

W Polsce są dwa takie – oficjalnie zgłoszone – urządzenia (na Politechnice Warszawskiej i na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie). Wiemy jednak, że w województwie wielkopolskim są interaktywne piaskownice funkcjonujące – na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w Laboratorium Szkoły Przyszłości w Poznaniu – popularnym EduLab Poznań. Jesteśmy prawdopodobnie trzecią placówką w województwie i jedną z niewielu w kraju posiadającą taki sprzęt.

 

Tekst i udostępnienie zdjęć:

Aleksandra Wachowiak

 

Film:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=94&v=cJKeBL48gw0


ikona daty11-06-2018, 13:24 ikona autoraPB ikona wyświetleń499
Pdf
Drukuj
Powrót
Kontakt