Wniosek o pożyczkę - krok po kroku:
By skorzystać z pożyczki trzeba być mikroprzedsiębiorcą (definicja z art. 7 ust. 1 pkt. 1 Prawa przedsiębiorców). Środki, które pochodzą z Funduszu Pracy, przyznają starostowie powiatów, na terenie których prowadzona jest dana działalność gospodarcza. Wnioski należy składać zatem do odpowiednich Powiatowych Urzędów Pracy. Można złożyć je osobiście do specjalnych skrzynek (bezpośrednia obsługa interesantów jest od 18 marca odwołana) Najlepiej zrobić to jednak elektronicznie za pośrednictwem portalu praca.gov.pl. W tym celu trzeba mieć przynajmniej Profil Zaufany (ten z kolei można założyć za pośrednictwem bankowości internetowej bez konieczności wychodzenia z domu).
Po wejściu na stronę https://www.praca.gov.pl/eurzad/index.eup#/panelOgolny wybieramy opcję "Tarcza antykryzysowa".
Następnie jesteśmy przenoszeni na stronę, gdzie do wyboru mamy pięć opcji. Nas interesuje: "Wniosek o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG)".
Trafiamy na stronę, gdzie znajdują się dokładnie wyjaśnienia, co musimy przygotować oraz jasna i czytelna instrukcja wypełnienia formularza.
Po wyborze urzędu właściwego ze względu na adres prowadzenia działalności gospodarczej trafiamy na gotowy do wypełnienia wniosek. Podajemy w nim po kolei dane przedsiębiorcy, adres siedziby firmy, numer telefonu i adres e-mail, numer oraz numer i serię dowodu osobistego. Następnie przechodzimy do wpisania kwoty, którą chcemy otrzymać oraz podania rachunku bankowego, na który ma ona trafić.
Samozatrudnieni mogą zatrzymać się przy pytaniu o to, jaki stan zatrudnienia podać, jednak zgodnie z instrukcją, powinni wpisać w tym polu 0.
Dalsza część wniosku to oświadczenia dotyczące m.in. tego, że posiada się odpowiedni status mikroprzedsiębiorcy, prowadziło działalność przed 1 marca 2020 r. oraz zobowiązanie do wykorzystania pożyczki zgodnie z jej przeznaczeniem.
Następnie trzeba dodać do wniosku załączniki - umowę pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności oraz formularz związany z pomocą publiczną (Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19). Oba dokumenty znajdują się na stronach internetowych urzędów pracy.
Później pozostaje nam tylko podpisać elektronicznie dokument i wysłać do rozpatrzenia.