Wszystkich właścicieli psów informujemy, że od 1 stycznia 2025 roku zwiększyła się opłata za posiadanie psa i będzie wynosić 84,00 zł od każdego psa.
Obowiązkiem właściciela swojego czworonoga jest uregulowanie ww. opłaty w terminie do 30 kwietnia każdego roku podatkowego na rachunek Urzędu Miejskiego w Krotoszynie nr 21 1090 1157 0000 0001 1325 4291, w placówkach pocztowych na terenie Miasta i Gminy Krotoszyn, u sołtysa wsi (dla mieszkańców wsi) oraz od 01.04.2022 r. bezgotówkowo w kasie tut. Urzędu (pokój 26).
Ponadto na właścicielu psa ciąży obowiązek zgłoszenia faktu wejścia w posiadanie psa lub jego utraty poprzez wypełnienie oświadczenia (w załączeniu) i jego złożenie w siedzibie Urzędu Miejskiego w Krotoszynie przy ul. Kołłątaja 7 (pokój nr 45) w terminie 14 dni od daty wystąpienia zdarzenia.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pies został nabyty, a wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek. Jeżeli obowiązek powstał lub wygasł w ciągu roku, opłatę za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2023 poz.70 z późniejszymi zmianami) uchwaliła kilka zwolnień opłaty od posiadania psa, której nie pobiera się od:
1) członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pod warunkiem wzajemności;
2) osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania jednego psa. Fakt nabycia psa osoba o znacznym stopniu niepełnosprawności zgłasza wypełniając oświadczenie w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie wraz z załączoną do niego kopią aktualnego orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności;
3) osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie (bez żadnej pomocy, samemu, niezależnie, osobno) gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa. Fakt nabycia psa zgłaszany jest przez taką osobę poprzez wypełnienie oświadczenia w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie;
4) podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych - z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów. Fakt nabycia psa zgłaszany jest przez taką osobę poprzez wypełnienie oświadczenia w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie.
Rada Miejska w Krotoszynie uchwałami nr VIII/69/2024 z dnia 31 października 2024 roku i nr X/89/2024 z dnia 28 listopada 2024 roku uchwaliła dodatkowe zwolnienia z tytułu opłaty od posiadania psów dla:
1) psa nabytego ze schroniska dla bezdomnych zwierząt w Krotoszynie. Dokumentem uprawniającym do tego zwolnienia jest oświadczenie wydane przez schronisko lub umowa adopcyjna. Fakt nabycia psa ze schroniska należy zgłosić wypełniając oświadczenie w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie oraz załączyć do niego kopię umowy adopcyjnej. Zwolnienie to udzielane jest na mocy § 5 ust. 1 uchwały Nr VIII/69/2024.
2) psa ze wszczepioną elektroniczną identyfikacją zwierzęcia. Dokumentem uprawniającym do tego zwolnienia jest dokument potwierdzający termin dokonania wszczepienia czipa. Fakt nabycia psa należy zgłosić wypełniając oświadczenie w Urzędzie Miejskim w Krotoszynie oraz załączyć do niego dokument potwierdzający wszczepienie elektronicznej identyfikacji (tzw. czipa) psu. Zwolnienie to udzielane jest na mocy § 5a uchwały Nr X/89/2024 i obejmuje okres 24 miesięcy od dnia dokonania wszczepienia elektronicznej identyfikacji psa.
Wszelkich informacji i wyjaśnień dotyczących opłaty od posiadania psa można uzyskać pod nr tel. 62 722 74 89 w godzinach od 7.30 do 15.30.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z § 13 regulaminu Związku Międzygminnego „EKO SIÓDEMKA” (tel. 62 722 66 32):
1. Zwierzęta domowe powinny być utrzymywane tak, aby:
1) nie stanowiły uciążliwości dla osób trzecich;
2) nie stwarzały i nie stanowiły zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi;
3) nie zanieczyszczały terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) nie pozostawały bez dozoru, jeżeli zwierzę nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z niego.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta w miejscach publicznych oraz w innych miejscach przeznaczonych do wspólnego użytku, w szczególności z terenu ulic, chodników, parków i placów zabaw.
Natomiast zgodnie z art. 10 ust.1 Ustawy o ochronie zwierząt, prowadzenie hodowli lub utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia wydanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego ze względu na planowane miejsce prowadzenia hodowli lub utrzymywania psa na wniosek osoby zamierzającej prowadzić taką hodowlę lub utrzymywać takiego psa. W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 kwietnia 2003 r. w § 1 ujęto wykaz psów uznawanych za agresywne: amerykański pit bull terier, pies z Majorki (Perro de Presa Mallorquin), buldog amerykański, dog argentyński, pies kanaryjski (Perro de Presa Canario), tosa inu, rottweiler, akbash dog, anatolian karabash, moskiewski stróżujący, owczarek kaukaski.
Wszelkich informacji dotyczących utrzymywania psa rasy uznawanej za agresywną można uzyskać pod nr tel. 62 722 74 43.
Pamiętajmy, że każdy właściciel swojego pupila ponosi za niego odpowiedzialność i jest zobowiązany zapewnić bezpieczeństwo nie tylko sobie, ale całej społeczności, w której żyje.
Apelujemy do właścicieli czworonogów o sumienne wywiązywanie się z nałożonych obowiązków, czy to poprzez ustawę, czy uchwałę i regulaminy. Wszyscy winniśmy dbać o bezpieczeństwo i czystość naszego miasta i gminy.
Opracowała:
Wioleta Kaźmierczak