Czy piaskownica może być nowoczesnym narzędziem do nauki? Oczywiście! Wystarczy kilka „sprzężonych” ze sobą urządzeń, odpowiednie oprogramowanie oraz skrzynia z piaskiem. I … można rozpocząć wspaniałą zabawę, a przy okazji wiele się nauczyć! Usypując pagórki, robiąc dołki w piasku – chociaż w naukowym języku brzmi to poważnie „poprzez kształtowanie prawdziwego piasku, który jest następnie powiększany w czasie rzeczywistym za pomocą mapy kolorów, linii topograficznych i symulowanej wody” – można tworzyć modele topografii. W zależności od wysokości usypanych wzniesień piasek oświetlany jest odpowiednim kolorem, tworząc efektowne poziomice. Warto podkreślić, że wirtualna mapa topograficzna aktualizuje się automatycznie.
To potężne – w przenośni, ale i dosłownie – „narzędzie” edukacyjne uczy pojęć geograficznych, geologicznych i hydrologicznych, takich jak: czytanie mapy topograficznej, znaczenie linii konturu, działów wodnych, zlewni, wałów, a nawet topnienie pokrywy śnieżnej na szczytach gór itp. – zatem pozwoli zrozumieć i jednocześnie „odczytywać” mapy fizyczne. Dodatkowo rozwija wyobraźnię i kreatywność.
Nic więc dziwnego, że od kilku dni w naszej szkole podczas przerw, po lekcjach i w czasie zajęć w świetlicy wre … praca w piaskownicy!
Całe przedsięwzięcie możliwe było dzięki współpracy naszej szkoły z Instytutem Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zwłaszcza z doktorantami: panią mgr inż. Ingą Szymanowską i panem mgr Wojciechem Wachowiakiem. To oni koordynowali nasz „projekt”. Nieoceniony był wkład pana Zenona Robaka właściciela firmy Robcom z Krotoszyna. To właśnie pan „Zenek” – tak nazywany przez pracowników i uczniów szkoły – montował, instalował, kalibrował … i w efekcie placówka ma „Piaskownicę geomorfologiczną” – tak nazywają ją nasi uczniowie.
Skonstruowanie „Interaktywnej piaskownicy” opierało się na wykorzystaniu sprzętu będącego na wyposażeniu placówki bez dodatkowego wkładu pieniężnego. Warto nadmienić, że podobne „urządzenie” kosztuje kilkadziesiąt tysięcy złotych.
W Polsce są dwa takie – oficjalnie zgłoszone – urządzenia (na Politechnice Warszawskiej i na Uniwersytecie Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie). Wiemy jednak, że w województwie wielkopolskim są interaktywne piaskownice funkcjonujące – na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz w Laboratorium Szkoły Przyszłości w Poznaniu – popularnym EduLab Poznań. Jesteśmy prawdopodobnie trzecią placówką w województwie i jedną z niewielu w kraju posiadającą taki sprzęt.
Tekst i udostępnienie zdjęć:
Aleksandra Wachowiak
Film:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=94&v=cJKeBL48gw0