Uprzejmie informujemy, że na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 1350) podstawą oszacowania szkód spowodowanych suszą w gospodarstwie rolnym (wzorem lat ubiegłych) jest złożenie wniosku przez poszkodowanego producenta rolnego za pomocą publicznej aplikacji - „zgłoś suszę rolniczą”.
Złożenie ww. wniosku w terminie do 15 października roku wystąpienia suszy jest konieczne do uzyskania w późniejszym czasie protokołu lub kalkulacji strat wygenerowanych automatycznie przez tą aplikację.
Link: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/
Rolnik może także zgłosić wystąpienie szkód Komisji do szacowania szkód w gminie, powołanej przez wojewodę, w terminie umożliwiającym ich oszacowanie, nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy, nie później niż do dnia 15 września roku wystąpienia szkody.
Dla zachowania prawidłowej nazwy upraw i jej powierzchni sugeruje się do wniosku zgłoszeniowego załączyć kopię wniosku o przyznanie płatności w rozumieniu przepisów o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. Każda działka musi być wpisana oddzielnie, przy czym wpisujemy tylko działki, na których wystąpiły szkody.
Zaznaczyć należy, że złożenie wniosku o oszacowanie szkód tylko komisji gminnej, nie pozwoli na otrzymanie wsparcia- szkody należy bezwzględnie zgłosić w aplikacji.
UWAGA: Aplikacja „Zgłoś szkodę rolniczą” pozostaje podstawową formą zgłoszenia strat suszowych – zgłoszenie w aplikacji jest OBOWIĄZKOWE. Wynik szacowania suszy przeprowadzony przez Komisję gminną w terenie będzie stanowił jedynie uzupełnienie szacunku dokonanego przez aplikację.
Wymagane do pobrania dokumenty dostępne poniżej oraz pod załączonym linkiem:
https://www.bip.um.krotoszyn.pl/a,107381,wniosek-o-oszacowanie-szkod-w-rolnictwie-susza.html